۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۰۲۷۸۸

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: کمک‌های مالی به سیل زدگان، از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۹۸ قابل کسر خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس تهران با ادامه روند افزایشی به ۱۹۵ هزار و ۲۰۲ واحد رسید
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه باز هم روند افزایشی به خود گرفت و با رشد ۱۲۲۴ واحد به رقم ۱۹۵ هزار و ۲۰۲ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۶۸۳ واحد رشد کرده و به رقم ۳۸ هزار و ۸۶۰ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۷۴۶ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳ میلیارد برگه بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب ۲۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کچاد، پارسان، رمپنا، دزهراوی، فارس، تاپیکو، بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد فملی، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کرد.

نماد‌های پربیننده معامله‌گران بورس امروز مربوط به شرکت‌های بانک پاسارگاد، بانک ملت، ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ماشین‌سازی اراک، پتروشیمی ایرانیان، بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل دو واحد رشد کرده و به رقم ۲ هزار و ۴۷۳ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از یک میلیارد برگه بهادار اوراق حق‌تقدم در قالب ۱۸۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۷۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد‌های گوهر، هرمز، زاگرس، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس و نماد‌های مارون، دماوند، ذوب، شاوان، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس داشتند.

نماد‌های پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، تولید و صادرات ریشمک، کشت و دامداری فکا، کاغذ پارس، بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار نماد‌های داروسازی زهراوی و نماد معاملاتی سیمان شمال با توجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام و اطلاعات منتشر شده در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.

همچنین با پیام ناظر بازار وقفه معاملاتی در نماد دفارای ۱، به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصد قیمت دچار وقفه معاملاتی شد.

نماد معاملاتی برکت متوقف، نماد قپیرا ۱، به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد و نماد فسپاه ۱ به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی متوقف شد، اما در مقابل نماد معاملاتی خگسترح و نماد معاملاتی غشهد پس از رفع تعلیق بازگشایی شدند.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین روز هفته قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان معامله می‌شود.

به گفته فعالان بازار، از جمله دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار آزاد طی روز جاری، کاهش قیمت ارز است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۲۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۲۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۳۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۵ هزارتومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۹۴ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۰.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۵ هزارتومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۹۴ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۲۹۰.۶ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های هفته قبل ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۵۴۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۷۴۱ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۹۷۳ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۴۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل تغییری نکرده است.
_________________________

افزایش یک درصدی قیمت نفت به علت کاهش عرضه در بازار
 
قیمت نفت در ادامه کاهش غیرارادی صادرات نفت ایران و ونزوئلا و همچنین درگیری در لیبی که، کم شدن عرضه در بازار نفت را تقویت کرد، یک درصد در آخرین روز معاملات بازار‌های جهانی افزایش یافت.

در عین حال، آمار‌های اقتصادی چین، نگرانی‌ها در مورد کم شدن تقاضا برای نفت را کاهش داد.

همچنین بازار‌های نفت از بازار‌های قوی بورس پیروی کردند. شاخص دلار به کمترین میزان در برابر یورو در بیش از ۲ هفته گذشته کاهش یافت که قیمت نفت را برای خریداران با دیگر ارزها، ارزان‌تر می‌سازد.

هر بشکه نفت برنت ۷۲ سنت افزایش یافت و ۷۱.۵۵ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۳۱ سنت افزایش ۶۳.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص نفتی یک افزایش هفتگی حدود یک درصدی را ثبت کردند که نفت برنت سومین هفته متوالی و نفت خام آمریکا ششمین هفته متوالی افزایشی را ثبت کردند.

بازار‌های نفتی در سال جاری میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش ارزش را به علت کاهش عرضه اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و همچنین تشدید درگیری‌ها در لیبی ثبت کردند.

بازار‌های سرمایه آربی‌سی در یادداشتی نوشت: «از نظر ژئوپلتیکی، افزایش قیمت‌ها می‌تواند در این تابستان به صورت غیردائمی به ۸۰ دلار برسد یا حتی آن را رد کند.»

رئیس شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه هشدار داد تجدید درگیری‌ها در این کشور می‌تواند تولید نفت لیبی را متوقف کند.
_________________________

۳۹ هیات اقتصادی میان ایران و عراق در سال ۹۷ تبادل شد
 
ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق روز شنبه با اشاره به اهمیت مواجهه مستقیم فعالان اقتصادی ایران وعراق برای پیگیری روابط تجاری و بسترسازی همکاری‌های فیما بین گفت: طی سال ۱۳۹۷ مجموعا ۳۹ هیات شامل ۱۹ هیات تجاری و بازاریابی از بخش خصوصی و ۲۰ هیات اقتصادی رسمی با مشارکت ۷۲۰ نفر از فعالین بخش‌های مختلف دو کشور در قالب اعزام و پذیرش بین ایران و عراق مورد اقدام قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: عراق بعنوان مقصد برتر صادراتی ایران از ظرفیت‌های متنوع و رو به رشدی برخوردار است که هیات‌های مذکور عمدتا با هدف پیگیری توسعه روابط، هم افزایی، افزایش همکاری و تقویت روابط بین بخشی برای ارتقا صادرات غیرنفتی و رشد مناسبات اقتصادی دو کشور در حوزه کالا و خدمات مبادله شده اند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: از نتایج بارز تبادل هیات‌های مذکور می‌توان به عقد قرار داد‌های تجاری میان شرکت‌های بخش خصوصی، بازاریابی محصولات ایرانی، اعطای نمایندگی و دفتر فروش، آشنایی با ظرفیت‌های متقابل، توسعه خدمات گردشگری، افزایش ۵۰ درصدی صادرات ایران به عراق، بررسی میدانی چگونگی مشارکت صنایع در همکاری‌های مشترک و تسهیل اقدامات فیمابین اشاره کرد.

بهزاد اضافه کرد: ترکیب هیات‌های مذکور ۱۵ درصد دولتی و ۸۵ درصد از بخش خصوصی بوده که در مجموع در مقایسه با سال ۹۶ به میزان ۱۳۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به دستاورد‌های سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به بغداد گفت: تفاهمات انجام شده در این سفر در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت، تجارت، کنسولی، زیرساختی، بانکی و... توانست علاوه بر گشودن فصل جدیدی در رابطه ایران با عراق موجب هموارشدن بیش از پیش فعالیت بخش خصوصی شود.
بهزاد در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ریزی ۱۵۰ واحد تولیدی ایرانی برای توسعه مشارکت اقتصادی در بازار عراق در سال جاری اشاره کرد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق از برگزاری پنج رویداد ترویجی برای توسعه ظرفیت‌های مزیت دار تولیدی ایران در عراق طی سه ماه اول سال جاری خبر داد و گفت: صنایع پلاستیک، بسته بندی، ساختمانی، تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی که محصولات آن‌ها مورد اقبال و تقاضای عراق است در قالب نمایشگاه‌های بین المللی و تخصصی با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران پیش بینی شده که در دوره زمانی ۲۶ فروردین تا ۸ خرداد ۹۸ در بغداد اجرایی می‌شود.
_________________________

کمک مالی به سیل‌زدگان، از درآمد مشمول مالیات کسر می‌گردد
 
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای به مخاطبان، ذی‌نفعان، امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی اعلام کرد که کسر وجوه پرداختی مودیان مالیاتی به حساب‌های تعیین شده برای حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس انجام شود.

در این ابلاغیه آمده است: با توجه به وقوع حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس طبق آنچه از سوی هیئت وزیران ابلاغ شده، وجوه پرداختی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه به حساب‌های اعلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر خواهد بود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات